بررسی اولویتهای وزارت راه و شهرسازی؛ از تمرکز بر حملونقل تا چالشهای مسکن مهر

علی نیکزاد، وزیر سابق راه و شهرسازی و نایب رئیس مجلس، معتقد است تمرکز وزارت بر حملونقل باعث حاشیهنشینی بخش مسکن شده است. او بر اهمیت تخصیص متوازن منابع بین حملونقل و مسکن برای بهبود اقتصادی تأکید دارد. منتقدان مسکن مهر نیز به مشکلات مکانیابی و تورم اشاره میکنند.
به نقل از خبرگزاری اقتصاد آنلاین، در سال ۱۳۸۸، علی نیکزاد به عنوان وزیر پیشنهادی محمود احمدینژاد برای وزارت مسکن و شهرسازی به مجلس معرفی شد و با اکثریت آرا انتخاب گردید. در پی ادغام وزارتخانههای راه و مسکن در تیرماه ۱۳۹۰، نیکزاد با ۲۰۵ رأی موافق به عنوان وزیر راه و شهرسازی منصوب شد. وی که همواره از حامیان سرسخت پروژه مسکن مهر بوده، بر این باور است که این طرح توانست تعداد زیادی از افراد را صاحب مسکن کند. با این حال، منتقدان این پروژه معتقدند که اگر مسکن مهر طرحی موفق بود، باید تا کنون به پایان میرسید و مشکلات مرتبط با مکانیابی و تأثیرات تورمی ناشی از خط اعتباری ۵۰ هزار میلیارد تومانی آن نیز به چالشهای آن افزوده شده است.
در حال حاضر، علی نیکزاد در مقام نایب رئیس مجلس، بر این باور است که وزارت راه و شهرسازی تمرکز خود را بیش از پیش بر حوزه حملونقل معطوف کرده است. وی معتقد است که این تمرکز به دلیل بهرهمندی از اعتبارات دولتی صورت گرفته و در نتیجه، بخش مسکن به حاشیه رانده شده است. این تغییر اولویتها در حالی اتفاق میافتد که نیاز به توسعه زیرساختهای مسکن همچنان از دغدغههای اصلی جامعه به شمار میرود. تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تخصیص منابع به صورت متوازن میان بخشهای حملونقل و مسکن میتواند به بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور کمک کند.
با توجه به شرایط کنونی، پیشبینی میشود که در صورت ادامه روند کنونی، چالشهای مرتبط با مسکن مهر و عدم تکمیل پروژههای آن همچنان بر اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد. از سوی دیگر، تمرکز بر حملونقل میتواند فرصتهای جدیدی برای توسعه زیرساختهای حیاتی کشور فراهم آورد. در نهایت، اتخاذ سیاستهای متوازن و کارآمد در تخصیص منابع میتواند به بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور منجر شود، امری که نیازمند توجه جدی مسئولان و سیاستگذاران است.




