اصلاح سیاستهای سوخت؛ راهکاری برای جهش صنعت CNG

اصلاح سیاستهای سوخت و توسعه صنعت CNG میتواند مصرف روزانه را افزایش داده و فشار واردات بنزین را کاهش دهد. احسان جانمحمدی بر واقعیسازی قیمت سوخت و احیای ظرفیت CNG تأکید دارد تا با کاهش وابستگی به واردات، بهرهوری اقتصادی بهبود یابد.
به نقل از خبرگزاری عصر اقتصاد، در شرایطی که کشور با بیش از ۲۳۰۰ جایگاه فعال عرضه CNG و ظرفیت روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب روبرو است، تنها ۱۵ میلیون مترمکعب از این ظرفیت مورد استفاده قرار میگیرد. احسان جانمحمدی، دبیر انجمن صنفی CNG کشور، بر این باور است که اصلاح فوری سازوکارهای حمایتی و تغییر مدل پرداخت کارمزدها میتواند مصرف روزانه را به ۳۵ میلیون مترمکعب افزایش دهد. وی تأکید میکند که پایداری اقتصادی جایگاهها شرط اساسی برای تداوم توسعه این صنعت است و تأخیر دولت در پرداخت کارمزدها از محل یارانهها، شکنندگی این صنعت را به همراه دارد.
جانمحمدی با اشاره به فشار واردات بنزین بر بودجه عمومی، دو راهکار اساسی برای عبور از بحران ناترازی بنزین پیشنهاد میکند: نخست، واقعیسازی قیمت سوخت با نرخ سوم بنزین و دوم، احیای ظرفیت مغفول صنعت CNG. وی بر این باور است که پرداخت مستقیم هزینه خدمات از محل خرید سوخت توسط مصرفکننده، میتواند بار مالی را از دوش دولت برداشته و به استقلال اقتصادی جایگاهها کمک کند.
در حال حاضر، ۹۵ درصد مردم با سهمیههای فعلی بنزین نیاز ماهانه خود را تأمین میکنند، اما با توجه به فشارهای اقتصادی و نیاز به کاهش وابستگی به واردات، اصلاحات ساختاری در سیاستهای سوخت ضروری به نظر میرسد. با اجرای این اصلاحات، نهتنها میتوان به بهبود وضعیت اقتصادی جایگاههای CNG دست یافت، بلکه میتوان از ظرفیتهای بالقوه این صنعت برای کاهش فشار بر بودجه عمومی و افزایش بهرهوری اقتصادی بهرهبرداری کرد.
در نهایت، اصلاح سیاستهای سوخت و تمرکز بر توسعه صنعت CNG میتواند راهگشای حل مشکلات اقتصادی مرتبط با واردات بنزین و افزایش بهرهوری انرژی در کشور باشد. با توجه به شرایط کنونی و نیاز به تغییرات اساسی، این رویکرد میتواند به عنوان یک راهبرد بلندمدت برای پایداری اقتصادی و کاهش وابستگی به منابع خارجی مورد توجه قرار گیرد.




