سایپا در آستانه بحران مالی: ضرورت اصلاح سیاستهای صنعت خودرو

صنعت خودروسازی ایران با بحران مالی جدی مواجه است، زیرا سایپا با زیان انباشته و بدهیهای معوق در آستانه فروپاشی مالی قرار دارد. کارشناسان خواستار اصلاح سیاستهای قیمتگذاری و حمایت از تولید توسط وزارت صمت هستند تا از توقف تولید و بحران جلوگیری شود.
به نقل از خبرگزاری پرشین خودرو، صنعت خودروسازی ایران با چالشی جدی مواجه است، چرا که گروه سایپا با بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد ریال زیان انباشته و بدهیهای معوق، در آستانه فروپاشی مالی قرار دارد. کارشناسان و قطعهسازان این صنعت هشدار میدهند که اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در سیاستهای قیمتگذاری و حمایت از تولید تجدیدنظر نکند، این گروه خودروسازی ممکن است در ماههای آینده با بحران مالی جدیتری روبهرو شود. افزایش بیش از ۷۵ درصدی نرخ دلار نیمایی و توافقی و رشد حدود ۸۵ درصدی نرخ دلار آزاد، هزینههای تولید را به شدت افزایش داده و سایپا را در وضعیتی بحرانی قرار داده است.
در نیمه نخست امسال، تولید سایپا بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است که این کاهش نشانهای از تشدید بحران مالی در این گروه خودروسازی است. این کاهش تولید، همراه با انتشار خبر برگشت خوردن ۱۱ هزار میلیارد تومان چک از سوی سایپا در ماه گذشته، نگرانیهای زیادی را در مورد آینده این شرکت به وجود آورده است. برخی منابع عدد واقعی این بدهی را ۱۵ هزار میلیارد ریال تخمین میزنند که نشاندهنده عمق مشکلات مالی سایپا است.
در این شرایط، وزارت صمت باید با اتخاذ تصمیمات مسئولیتپذیرانه و اصلاح سیاستهای قیمتگذاری، مانع از توقف تولید و بحران در صنعت خودرو شود. اصلاحات اقتصادی و حمایت از تولید داخلی میتواند به کاهش فشارهای مالی بر سایپا و دیگر شرکتهای خودروسازی کمک کند. با توجه به افزایش هزینههای تولید و نوسانات ارزی، اتخاذ سیاستهای حمایتی و پایدار میتواند به ثبات و رشد این صنعت کمک کند.
در نهایت، برای جلوگیری از فروپاشی مالی سایپا و تضمین آیندهای پایدار برای صنعت خودروسازی کشور، ضروری است که سیاستهای اقتصادی و صنعتی بهروز و کارآمد شوند. با توجه به شرایط کنونی، اتخاذ رویکردی جامع و هماهنگ میان دولت و بخش خصوصی میتواند به حفظ و تقویت این صنعت استراتژیک کمک کند.




